Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Tramvajová vlečka Jablonec nad Nisou - pivovar
Úzkokolejka lomu Stöffel v Enspelu
Manská elektrická dráha
Snaefellská horská dráha
Úzkokolejka na pile ve Výprachticích
Železniční trať San Salvador – Santa Tecla
Železniční trať San Salvador – Ahuachapán – San Jeronimo
Mezinárodní dráhy Střední Ameriky
Železniční trať Cutuco – San Salvador
Fosfátová drážka na Nauru
Fotka

Rašelinová dráha v Osečné


Předpokládaný rozsah sítě drážky z Lázní Kundratic k rašeliništím. Fialovou barvou je vyznačen rozsah sítě v roce 2018, červeně předpokládané (neověřené) zrušené větve úzkokolejky. Dvě točny se nacházely v místech pravoúhlých zalomení (křížení) kolejí.
Předpokládaný rozsah sítě drážky z Lázní Kundratic k rašeliništím. Fialovou barvou je vyznačen rozsah sítě v roce 2018, červeně předpokládané (neověřené) zrušené větve úzkokolejky. Dvě točny se nacházely v místech pravoúhlých zalomení (křížení) kolejí.
V roce 2007 byla na drážce v provozu už jen jedna točna a tři vozíky. Skladiště rašeliny nestálo a materiál byl skladován volně na hromadě za lázeňskou budovou Dalibor.
V roce 2007 byla na drážce v provozu už jen jedna točna a tři vozíky. Skladiště rašeliny nestálo a materiál byl skladován volně na hromadě za lázeňskou budovou Dalibor.

Krátká úzkokolejná dráha o rozchodu 600 mm slouží v Lázních Kundratice, místní části města Osečné, pro dovoz slatiny z rašeliniště do koupelí v budově Dalibor.

Historie

Rašelinné lázně nedaleko městečka Osečné (německy Oschitz) v Podještědí založil v roce 1881 místní podnikatel Josef Schwan. Z domku se dvěma vanami se postupem času rozvinulo celé lázeňské městečko, přičemž spotřeba rašeliny (z nedalekého rašeliniště se dováží do koupelí rašelina společně se specifickým sirným bahnem - slatinou) vzrůstala (a dosud nevytěžená část rašeliniště se vzdalovala).

Pro zjednodušení dovozu saltiny do budovy, kde je připravována kopelová směs byla pravděpodobně po roce 1913 vybudována úzkokolejná drážka o průmyslovém rozchodu 600 mm, jejíž koleje v blízkosti rašeliniště bylo možné jednoduše přestavovat podle potřeb aktuální těžby. Na začátku 21. století (cca v roce 2006) byla nicméně poslední kolej vedoucí přímo k rašeliništi vytrhána a drážka slouží jen jako malá síť (celková délka cca 50 m) ve tvaru T mezi skladem rašeliny, rampou pro vysypávání z vozíků a odstavnou kolejí. Na dráze jsou v roce 2018 v provozu dva vozíky a pohon je zajišťován manuálně, případně navijákem na rampě.

Popis

Původně dráha disponovala pravděpodobně dvojicí kolejí vedoucích k jezírku a rašeliništi asi 100 m severně od budovy Dalibor. Obě koleje vedly severojižním směrem a na jejich jižních koncích byly instalovány dvě točny, propojené spojovací kolejí. Z východní točny pak pokračovala k jihu kolej k nákladové rampě. V roce 2005 jsou zmiňovány ještě obě točny, v roce 2007 však již byly koleje k jezírku a západní točna demontovány a z dráhy zůstaly pouze tři koleje ve tvaru T mezi skladištěm rašeliny (tehdy pod otevřeným nebem na místě vytrhané koleje k západní točně), rampou za budovou Dalibor a odstavnou kolejí. Mezi roky 2012 a 2015 bylo skladiště rašeliny zastřešeno.

Drážka je volně přístupná z areálu lázní.

Odstavná kolej s typickým vozíkem pro manuální přepravu rašeliny. V pozadí další vozík ve vyklopené poloze a odvážná školačka, toužící po svezení.
Odstavná kolej s typickým vozíkem pro manuální přepravu rašeliny. V pozadí další vozík ve vyklopené poloze a odvážná školačka, toužící po svezení.
Zavážecí rampa ze zadní strany lázeňské budovy Dalibor. Těžké ocelové vozíky s rašelinou se zde zřejmě dopravují nahoru za pomoci navijáku (ten ovšem vidět není).
Zavážecí rampa ze zadní strany lázeňské budovy Dalibor. Těžké ocelové vozíky s rašelinou se zde zřejmě dopravují nahoru za pomoci navijáku (ten ovšem vidět není).
Odvážná školačka v kloboučku právě uvažuje, zda nastoupit do vozíku a nechat se povozit ledabylým hochem, který ji k tomu přemlouvá.
Odvážná školačka v kloboučku právě uvažuje, zda nastoupit do vozíku a nechat se povozit ledabylým hochem, který ji k tomu přemlouvá.

Zdroje

  1. Hudec, Z. k.; Sekera, P.; Bureš, P.; Přibyl, J.; Ziffer, D.; Hádek, T.; Tyller, R.; Korbel, P.; Záruba, T.; Tetiva, J.; Pokorný, P.; Bureš, M.; Mara, R.; Mrkos, J. Atlas drah České republiky 2006-2007. Malkus: 2006; Vol. 2.
  2. Město Osečná: Historie Lázní Kundratic. Dostupné z http://www.osecna.info/Historie/HistorieLK.aspx.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 22. 4. 2018 byl naposledy upraven dne 25. 4. 2018 a zobrazen celkem 12588×, naposledy dne 4. 5. 2024 v 15:26.

Texty na téma Rašelinová dráha v Osečné

Zpět | Nahoru

Osečná
Téma:
Osečná
leží v v ORP v nadmořské výšce m. V roce zde žilo obyvatel. má katastrální území o rozloze ha.Prameny: Regionální informační servis, dostupné z …
Databáze úzkokolejek
Téma:
Databáze úzkokolejek
Následující seznam úzkokolejek obsahuje všechny dráhy o rozchodu menším než standardních 1435 mm, o jejichž existenci se podařilo získat spolehlivou informaci …
Rašelinová dráha v Lavassaare
Téma:
Rašelinová dráha v Lavassaare
Rašelinová dráha v Lavassaare je z větší části zrušená síť úzkokolejných tratí pro těžbu a dopravu rašeliny na překladiště a do zpracovatelského závodu v Too…
Rašelinová dráha v Tootsi
Téma:
Rašelinová dráha v Tootsi
Rašelinová dráha v estonském Tootsi byla úzkokolejným systémem drážek určených k dovozu rašelin z povrchových dolů do zpracovatelského závodu na okraji obc…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: MagistrČas: 23. 4. 2018, 21:28
Excelentní!
Školačce přeji, aby ji "ledabylý hoch" nikde nevyklopil. ;)



Stránka: